آموزش قالی بافی pdf



آموزش قالی بافی اینجا کلیک کنید

 

آموزش کامل شغل قالی بافی کلیک کنید

نوشته شده توسط : آموزش قالی بافی

آموزش قالی بافی pdf,
آموزش قالی بافی رایگان,
فایل pdf آموزش قالی بافی,
فیلم آموزش تصویری قالی بافی,
دستگاه قالی‌بافی
در کرمان از دستگاه گردان استفاده می‌شود. در این دستگاه تیرهای بالایی و پایینی به وسیله یک اهرم در جای خود می‌گردند، «تیرهای دستگاه از تنه تراشیده و صاف شده چنار است. یک میله چوبی و گاه آهنی از لای هر یک از دو سر چله‌ها می‌گذرد و به‌وسیله تسمه یا به طریق دیگر به تیر بالا یا پایین استوار می‌گردد.
آنگاه تیر را می‌گردانند تا چله‌ها محکم کشیده شود به تدریج که کار بافتن قالی پیش می‌رود، آن را دور تیر پایین می‌پیچند. امتیاز این دستگاه در این است که قالی را به هر طولی که خواسته باشند می‌توان بافت و حال آنکه در دستگاه تبریزی حداکثر درازی قالی ناچار از دو برابر فاصله تیرها کمتر است.
از آن گذشته، در این دستگاه با چرخاندن تیرها به وسیله اهرم کشش تارها یکنواخت‌تر صورت می‌گیرد تا با گره. در نتیجه لبه یا لواره قالی راست‌تر از کار درمی‌آید. از ضمائم هر دستگاه تیر یا میله‌ای است به‌نام هاف که تارها یک در میان به آن مربوط است.
«هاف» یک جفت است و حرکت آنها به‌وسیله آلتی به نام کمان، به طور مکانیکی، مانند دستگاه پارچه‌بافی، انجام می‌گیرد و وقت کمتری صرف آن می‌شود. در کرمان برخلاف تمام نقاط قالی‌بافی، ‌قالی سه‌پوده بافته می‌شود، در حالی که در نقاط دیگر معمولاً دو پود یا یک پود به‌کار می‌رود.»
در کنار دار قالی ابزاری هم مخصوص این فن وجود دارد، چاقوی بافندگی که گونه‌ای از چاقوی معمولی است و برای بریدن سرنخ به کار می‌رود.
دیگر افزار شانه‌مانندی است به نام «دفتین» که پس از بافته‌شدن هر رج و گذراندن پود با آن بر لابه‌لای تارها می‌کوبند تا پود به‌خوبی جای بگیرد.
دفتین از تیغه‌های آهنی به پهنای دوسانت تشکیل می‌شود که یک سر آنها به‌هم چسبیده و مانند دسته شده است و سر دیگر آنها مانند شانه‌باز است و برای کوبیدن پود به کار می‌رود. در کرمان پس از آنکه با دفتین پودها را زدند، با کبه کند تیغه‌ای که از طرف تیز آن نخ‌ها را می‌برند بر پودها می‌کوبند تا خوب جای بگیرند. مقراض پرداخت‌کردن قالی نیز از ابزار بافندگی است که البته اشکال متفاوت دارد و برای چیدن سر ریشه‌ها و پرداخت قالی به‌کار می‌رود. در کرمان قالی را پس از پیاده‌کردن از دستگاه پرداخت می‌دهند و این نیز یکی از ویژگی‌های فرش کرمان است.





:: برچسب‌ها: آموزش قالی بافی pdf, آموزش قالی بافی رایگان, فایل pdf آموزش قالی بافی, فیلم آموزش تصویری قالی بافی, ,
:: بازدید از این مطلب : 4673
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تعمیرات خودرو - تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو تعمیرات خودرو -تعمیرات خودرو آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش بافتنی - آموزش بافتنی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش رانندگی - آموزش رانندگی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی - آموزش کابینت سازی آموزش کابینت سازی -آموزش کابینت سازی آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش آرایشگری مردانه - آموزش آرایشگری مردانه آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی آموزش خیاطی - آموزش خیاطی پرورش گاو -پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش گاو - پرورش گاو پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون پرورش بوقلمون - پرورش بوقلمون آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری آموزش آرایشگری - آموزش آرایشگری چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی چرم دوزی - چرم دوزی پلان معماری - پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پلان معماری -پلان معماری پرورش ماهی -پرورش ماهی پرورش ماهی -پرورش ماهی سیستم وبلاگ دهی -سیستم وبلاگدهی